Domáce Politika Top

Žarnay chce posilniť žiacky parlament aj radu školy

BRATISLAVA – Vytvoriť rámec pre riadne fungovanie žiackej a študentskej samosprávy či participácia žiakov a študentov na živote a organizácii ich školy prostredníctvom demokratických inštitútov. Aj to je cieľom návrhu novely zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve, ktorú na najbližšiu schôdzu parlamentu predkladá opozičný poslanec z hnutia OĽaNO Oto Žarnay.

Ako uvádza v dôvodovej správe, zmenou chce dosiahnuť výchovu a vzdelávanie smerované k pozitívnemu postoju k občianskej spoločnosti a patriotizmu prostredníctvom zážitkového učenia. „Cieľom je tiež posilnenie pôsobenia samosprávnych inštitútov v podobe študentskej rady a žiackeho parlamentu, ako aj posilnenie poslania rady školy a jej kooperácie so žiackou a študentskou samosprávou,“ zdôvodnil.

Kreovanie študentských rád a žiackych parlamentov nie je v našej spoločenskej praxi obvyklým javom. „Súčasná zákonná úprava uvádza len „žiacke školské rady“ s pôsobnosťou pre stredné školy, s dôvetkom „ak sú ustanovené“, čiže ponecháva na vôli riaditeľov stredných škôl iniciatívne podporiť existenciu žiackej samosprávy,“ dodáva s tým, že tento stav je nedostatočný. Potreba kreovania žiackych a študentských samosprávnych orgánov vychádza podľa neho aj zo skutočnosti, že prostredníctvom najjednoduchších demokratických procesov už v detskom a adolescentnom veku postupne dochádza k pochopeniu politického systému a následne štruktúry moci v štáte založenom na princípe bŕzd a protiváh.

Návrh novely zákona umožní podľa poslanca v konkrétnej podobe plnú aplikovateľnosť štandardných postupov bežných v spoločnosti. „V nemalej miere takto dochádza k lepšej kooperácii v základnom školskom trojuholníku žiak/študent – pedagóg – rodič prostredníctvom samosprávy a posilneniu poslania rady školy, ktorá v sebe spája celú školskú triádu,“ dopĺňa.

Rada školy v navrhovanej novele zákona sa tak stáva druhostupňovým orgánom vo veciach volebných a prvostupňovým orgánom vo veciach kooperácie a koexistencie s vedením školy a riaditeľom školy. Rovnako v oboch samosprávnych orgánoch je možné nájsť obojstranné zastúpenie.

„Zvoliť správny aplikačný postup pre zavedenie samosprávnych inštitútov v školách nie je jednoduchou úlohou, ale nutnosťou a len prax ukáže mieru stotožnenia sa a zvládnutia tejto požiadavky všetkými zúčastnenými stranami. To, čo však potrebujú, je báza, od ktorej sa môžu odraziť a tú im prostredníctvom uvedenej novely zákona po prvýkrát v takomto rozsahu ponúkame,“ uzavrel.