Domáce Top

Sadzba za registráciu auta by mala byť len jedna, tvrdí SaS

BRATISLAVA – Rozdielna sadzba za prvý zápis auta dovezeného zo zahraničia na Slovensku na základe výkonu motora je podľa SaS v rozpore so Zmluvou o fungovaní EÚ. Liberáli preto predložili do parlamentu novelu zákona o správnych poplatkoch.

„Prvý zápis držiteľa motorového vozidla je administratívny úkon rovnaký pre všetky druhy áut bez ohľadu na výkon motora a niet dôvodu diferencovať výšku správnych poplatkov do pásiem v závislosti od výkonu motora,“ zdôvodňujú predloženie novely poslanci Miroslav Ivan, Jana Kiššová, Alojz Baránik a Jozef Rajtár.

Rovnaké výšky správnych poplatkov platia v súčasnosti pri prvom zápise na nové motorové vozidlá, zakúpené v obchodnej sieti v SR, ale aj na ojazdené motorové vozidlá, dovezené do SR zo zahraničia. „To aj zo štátov EÚ, čo je v rozpore so Zmluvou o fungovaní EÚ,“ upozorňujú predkladatelia novely.

Podľa zmluvy žiaden členský štát nezdaní výrobky z iných členských štátov nijakou priamou alebo nepriamou vnútroštátnou daňou prevyšujúcou dane ukladané priamo či nepriamo na podobné domáce výrobky. „V tejto záležitosti je už známa odpoveď Európskej komisie na otázku poslanca EP Richarda Sulíka, ktorá potvrdzuje, že v takomto prípade je nutné zohľadniť pri stanovení registračnej dane amortizáciu motorového vozidla. Pričom registračný poplatok je v kontexte spôsobu jeho nastavenia výšky chápaný európskou komisiou ako registračná daň,“ argumentujú poslanci SaS. Podľa vyjadrenia zástupcu Európskej komisie v odpovedi bolo už začaté konanie voči Slovenskej republike.

V prípade, že by ostali pravidlá výberu registračných poplatkov za motorové vozidlá pri prvom zápise bez zmeny, hrozia podľa liberálov Slovenskej republike škody z titulu oprávnenia tých, ktorí už za ojazdené dovezené vozidlá takto stanovený poplatok zaplatili a tiež tých, ktorí v budúcnosti ešte za dovezené použité vozidlá zaplatia.

Preto navrhujú stanoviť poplatok výhradne na princípe administratívnych nákladov spojených s úkonom registrácie vozidla bez ohľadu na výkon motora vozidla alebo iných technických údajov. Takýto poplatok by mal byť podľa nich stanovený na 33 eur.