Domáce Politika Top

Danko si vie predstaviť rýchlejšiu reformu školstva. Aká je podmienka?

BRATISLAVA – Viem si predstaviť reformu školstva aj inými a rýchlejšími krokmi, ak by zodpovednosť za riadenie štátu v celom rozsahu mala SNS. Na dnešnej tlačovej besede to v súvislosti s odpočtom práce rezortu školstva počas roka pôsobenia súčasnej vlády povedal predseda SNS a NR SR Andrej Danko.

Dodal však, že umenie kompromisu je aj umenie počúvať svojich koaličných partnerov. Takýto kompromis našli napríklad pri postupnom zvýšení miezd učiteľov.

Danko vyzdvihol reformu v športe

Danko dnes vyzdvihol napríklad reformu v športe, a síce oddelenie financovanie futbalu a hokeja od iných športov tak, aby bolo financovanie transparentné a kontrolované. S ministrom školstva Petrom Plavčanom sa dnes zároveň dohodli na osobitných finančných zdrojoch pre rôzne športy.

Cieľom je uskutočniť výzvu za 15 miliónov eur, v rámci ktorej bude rezort poskytovať peniaze na malé investície ako napríklad opravy šatní. Ministerstvo školstva tak vyčlení prostriedky a športové kluby sa budú môcť uchádzať o dotácie do 20-tisíc eur.

Čím sa chváli Plavčan?

Minister školstva Peter Plavčan uviedol, že za jeden z najdôležitejších krokov považuje naštartovanie reformy vzdelávania v regionálnom a vysokom školstve. Za významné považuje tiež zabezpečenie zvýšenia platov pedagogických a odborných zamestnancov v školstve od 1. septembra 2016 o šesť percent a vyjednanie ďalšieho rastu platov nad rámec programového vyhlásenia vlády od 1. septembra tohto roku o ďalších šesť percent.

Podľa poslanca a tímlídra strany SaS pre oblasť školstva Branislava Gröhlinga minister Plavčan premrhal svoj prvý rok vo svojom rezorte a nepresadil žiadne reformné rozhodnutia. Gröhling hodnotí prvý rok v školstve pod novým vedením ako váhavý, ministra ako bojazlivého, ktorý nepreukázal rozhodnosť a energiu dosiahnuť v školstve zlepšenie.

Váhavý prvý rok, tvrdí Gröhling

„V školstve nenastali žiadne zásadné zmeny, ani nevidieť, že by sa chystali konkrétne zmeny, ktoré majú presný termín, a na ktoré má minister financie. Od mnohých cieľov, ktoré si minister vytýčil, napokon aj upustil. Nepresadil optimalizáciu siete škôl, zmenu financovania škôl či zmenu obsahu vzdelávania,” uviedol.

Plavčan si podľa Gröhlinga zadefinoval problémy, ale okamžite od nich ustúpil a podporil tak fungovanie chronicky chorého systému bez toho, aby riešil akútne problémy.

Pozitívom reformný dokument

„Stále sa hovorí o tom, že v školstve nie je dosť financií, ale nevideli sme žiadne snahy zlepšiť a zefektívniť fungovanie systému, aby sa našlo viac financií na systémové zlepšenia a aby sme zabezpečili kvalitné a plnohodnotné vzdelávanie na našich školách. Tento rok bol na reformné rozhodnutia a zmeny chudobný,” povedal Gröhling.

Podľa tímlídra SaS pre školstvo je pozitívom, že tím expertov vytvoril reformný dokument, ktorý však nie je prácou samotného ministra školstva. „Zároveň iba tvorbe dokumentu sa venovalo ministerstvo celý rok. A keďže sme dodnes od ministra školstva nevideli snahu niečo meniť, pochybujem, že sa mu podarí ciele svojej reformy naplniť,” dodal Gröhling.

Foto: SITA